Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the koko-analytics domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the formidable domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114
Academische vaardigheden kunsthistorici | 3160 Wat is een goede onderzoeksvraag?

Academische vaardigheden kunsthistorici

3160 Wat is een goede onderzoeksvraag?

Een goede onderzoeksvraag heeft uiteraard een goed onderwerp. Zie ook hier
Om te bepalen of je onderzoeksvraag goed geformuleerd is kan je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Is de vraag één vraag?
    Als je onderzoeksvraag uit meer dan één vraag bestaat stel je vast welke de belangrijkste is en maak je van de andere deelvragen. In de conclusie moet namelijk hoe dan ook een antwoord op de hoofdvraag staan.
  • Is de vraag duidelijk en eenduidig geformuleerd?
    Om dit te controleren kan je een buitenstaander de vraag in eigen woorden laten herhalen.
  • Geeft de vraag de grenzen van je onderzoek aan?
    Als het goed is bevat je vraag beperkingen in bijvoorbeeld tijd en ruimte.
    Voorbeelden - het cultuurbeleid van de Europese Unie na 9/11
    - Manets schilderijen met Spaanse thema’s voor en na zijn bezoek aan Spanje
    - edelstenen in het Karolingische Rijk