Academische vaardigheden kunsthistorici

4330 Academische schrijftaal – spreektaal – journalistieke schrijftaal

Het is niet eenvoudig de verschillen aan te wijzen tussen enerzijds de relatief formele toon van de academische schrijftaal, en anderzijds de meer informele manier van formuleren in de spreektaal en de journalistiek. Je zal ze leren herkennen en toepassen door aandachtig te lezen en te luisteren. Hieronder vind je voorbeelden van de soms subtiele verschillen tussen spreektaal en academische schrijftaal.

[modal text=”Academische alternatieven voor formuleringen uit de spreektaal” content=”xclass=”btn btn-primary btn-lg”]

spreektaal academische schrijftaal
het onderzoek draait om het onderzoek

  • heeft betrekking op
  • heeft als onderwerp
  • stelt … centraal
  • richt zich op
ergens achter komen ergens

  • onderzoek naar doen
  • inzicht in krijgen
  • helderheid over krijgen
  • informatie over verwerven
een link leggen een verbinding maken
een stukje herkenbaarheid is herkenbaar
een hoop kunstenaars vele kunstenaars
een hele andere omgeving een heel andere omgeving
wat hij daarvan wel niet vond wat zijn mening daarover was
de moderne insteek de moderne oriëntatie
hij wou hij wilde
in een klap direct, in één keer
dat is dus geen gek idee dat is dus een begrijpelijke veronderstelling
de commissie stond niet gelijk achter het plan de commissie stond niet meteen achter het plan
een periode dat; de tijd dat een periode waarin; de tijd waarin
op het moment van schilderen toen het geschilderd werd
vond het qua techniek meesterlijk vond de techniek meesterlijk

[modal-footer]
[button type=”primary” link=”#” data=”dismiss,modal”]Dismiss[/button]
[/modal-footer]
[/modal]

 

[collapsibles]

[collapse title=”4331 Ontzettend enorm”]

In schrijftaal hebben de aanduidingen van schaal en hoeveelheid zoals ontzettend, enorm en overal een veel sterker effect dan in spreektaal. Je kan daarom beter kiezen voor minder sterke formuleringen.

[modal text=”Voorbeelden en alternatieven” content=”xclass=”btn btn-primary btn-lg”]

spreektaal academische schrijftaal
De restauraties hebben ontzettend veel gemeenschapsgeld gekost. De restauraties hebben veel gemeenschapsgeld gekost.
Dit is een enorm interessante casus. Dit is een zeer interessante casus.
In het paleis stonden overal beelden. In alle vertrekken van het paleis stonden beelden.

[modal-footer]
[button type=”primary” link=”#” data=”dismiss,modal”]Dismiss[/button]
[/modal-footer]
[/modal]

[/collapse]

[collapse title=”4332 Mag ik ‘ik’ gebruiken?”]

In academische teksten spreek je zo weinig mogelijk over jezelf in de eerste persoon enkelvoud. Het gaat immers om jou als onderzoeker, niet om jou als persoon. Maar het is onvermijdelijk en functioneel om in de inleiding van je tekst met ik te vertellen wat de aanleiding was van het onderzoek, hoe je het hebt opgezet en uitgevoerd. Ook in de conclusie zal je in de eerste persoon iets zeggen over je inzichten en plannen. Maar je doet dat op zakelijke toon en blijft als persoon verder buiten beeld.

[modal text=”Voorbeeld van een beperkt gebruik van ‘ik'” content=”xclass=”btn btn-primary btn-lg”]

informeel

formeel

Ik was benieuwd waarom de narwaltanden in het Rijksmuseum in Amsterdam worden beschouwd als cultureel erfgoed. Nog voor ik had bedacht dat ik in dit werkstuk onderzoek wilde doen naar cultureel erfgoed hadden die tanden mijn aandacht als eens getrokken. Ik snapte niet waarom die in een kunstmuseum bewaard worden. De narwaltanden die in het Rijksmuseum bewaard worden, trokken mijn aandacht. Het is immers niet vanzelfsprekend dat een kunstmuseum dit soort natuurproducten in de collectie heeft. Daarom heb ik onderzocht hoe deze narwaltanden tot het cultureel erfgoed zijn gaan behoren.

[modal-footer]

[button type=”primary” link=”#” data=”dismiss,modal”]Dismiss[/button]

[/modal-footer]

[/modal]

[/collapse]

[collapse title=”4333 Niet onnodig plechtstatig”]

Hoewel academische schrijftaal een relatief formele toon heeft, doen ouderwetse en plechtstatige formuleringen afbreuk aan de leesbaarheid en aantrekkelijkheid van de tekst.

Hier vind je een voorbeeld van een kunsthistorische tekst die zorgvuldig, maar alles behalve plechtstatig geschreven is.

[modal text=”Voorbeelden van plechtstatige woorden, en alternatieven daarvoor” content=”xclass=”btn btn-primary btn-lg”]

plechtstatig

formeel genoeg

aangaande over
aldus zo
alhoewel hoewel
alsook en (ook), net als
alvorens voordat
betreffende over
blijkens zoals blijkt uit
dientengevolge daardoor
evenwel niettemin
geheel helemaal
hetgeen wat, dat
indien als, wanneer
nochtans echter, ook
omtrent over
opdat om te
reeds al
slechts maar, enkel, alleen
tevens bovendien, ook
thans nu
(de)welke die, dat

 

[modal-footer]

[button type=”primary” link=”#” data=”dismiss,modal”]Dismiss[/button]

[/modal-footer]

[/modal]

 

[/collapse]

[/collapsibles]